Hijab Bagian dari Adab Berpakaian Tidak Bisa Melindungi Perempuan dari Kejahatan Seksual

Setiap oranglah berkewajiban menjaga hawa nafsunya sendiri
0
VieN @VulpineNinja

Jika tudung cukup berkuasa untuk mengelakkan gangguan seksual, mengapa wujudnya kes bapa meratah anak sendri? pic.twitter.com/Ihr0kQ2UZa

03/02/2018 14:46:46 WIB
Expand pic
JIW∆ @MustaqimJiwa

Berkenan komik "Kalau pakai tudung pun boleh kene rogol." Ia seolah mengatakan bahawa tudung tidak ada fungsi apa-apa untuk perlidungan diri. Seolah, baik tak perlu pakai. Ini jawapan nya. pic.twitter.com/CfaQG4uQh3

05/02/2018 12:57:19 WIB
Expand pic
JIW∆ @MustaqimJiwa

Tak semua perkara yang diperintah dalam syariat diperjelaskan sebab nya. Dan tak boleh kita faham mengikut logik akal. Sbg 1 contoh apa sebab babi diharam untuk makan. Kita boleh mencari hikmahnya spt ada penyakit, tidak baik untuk kesihatan dsb.

05/02/2018 12:59:21 WIB
JIW∆ @MustaqimJiwa

Tapi kita tak boleh sebut sebabnya Tuhan mengharamkan. Kerana Dia yang lebih Maha Mengetahui. Sebab tu bila kita kata babi haram dimakan sebab penyakit. Orang kafir akn menjawab balik, org yg makan babi masih sihat belaka sampai ada yang mencapai usia 100 tahun.

05/02/2018 13:01:50 WIB
JIW∆ @MustaqimJiwa

Itu lah kemulian hukum syariah ini. Sebenarnya asal tujuan syariat ini sebenarnya untuk menguji taqwa kita. Ada ibadah yang dinamakan sebagai Ta’abbudi. Iatu kita taat tanpa tahu alasannya atau logik nya. Spt, mengapa solat magrib ada 3 rakaat. Sbg hambaNya kita hanya taat.

05/02/2018 13:05:28 WIB
JIW∆ @MustaqimJiwa

Begitu lah hukum menutup aurat. Kita boleh katakan hikmahnya adalah moral, kehormatan dan perlindungan. Tapi apabila terjadi kes rogol apakah bermakna hukum tutup aurat tu tak berkesan? Dan tutup aurat tak ada kebaikan? Salah kita sendiri yang menilai mengikut logik akal.

05/02/2018 13:09:28 WIB
JIW∆ @MustaqimJiwa

Dan cuba hadamkan kata-kata sayyidina Ali. Mengapa khuf dicuci di atas dan bukan di telapaknya? Bukan ke secara logik nya bagian yang kotor adalah di telapaknya dan bukan di atas?

05/02/2018 13:12:33 WIB
JIW∆ @MustaqimJiwa

Tak salah untuk kita mencari hikmah sebalik sebuah hukum. Ia juga untuk kuatkan lagi iman. Tapi foundation Mesti ada. Akar yang kuat perlu ada. Apakah akar iman kita? "Setiap perintahNya ada kebaikan nya. Setiap laranganNya ada keburukan nya."

05/02/2018 13:18:31 WIB
ひざみ @hizami_kyu

@VulpineNinja @evans_aqilah Korg ni pakai tudung/xpakai tudung untuk lindungi dri gangguan sexual je ke? Ikut la cara Islam,ikhlaskan diri pakai tudung,insyaallah allah akan lindungi kita. Kalau niat dah salah,mcm mana allah nk tolong kamu?

05/02/2018 15:23:33 WIB
Pendidik Bangsar Bubble @ShoganenaH

@VulpineNinja Baca lah buku ideology islam. isu pahaman yg berat ke akal sudah dibincangkan beribu tahun dahulu hingga berperang abtara ahlul sunnah dan muktazilah

05/02/2018 15:30:42 WIB
Kursus Kahwin KL @Nh57Nor

@VulpineNinja Di zaman siber pemuda muslim kita kini mengalami krisis karekter, berbagai masalah moral bangsa hampir setiap hari. Seolah terkena 'culture shock'. 'The young today is the leader tomorrow'. Jika pemuda di zaman sekarang sudah tidak karuan. Apa jadi pada negara di masa mendatang

05/02/2018 15:59:08 WIB
Edrei "Mad Scientist With A Wood Rasp" Zahari @Kamigoroshi

@VulpineNinja Put in my Patreon support for you, but I had to do a double take in case you got really inspired and I go broke for the month. >_<

05/02/2018 16:04:12 WIB
sahmura @resyaienyai

@VulpineNinja semua agama suruh perempuan wear modestly according to torah, bible, veda. yes pakaian seksi bukan sebab utama mangsa dirogol. paling bersalah semestinya perogol, apatah lg bapak yg rogol anak in this case.

05/02/2018 16:16:24 WIB
sahmura @resyaienyai

@VulpineNinja tp what triggers him? lelaki tengok selfie pakai seatbelt pun horny lagikan tengok lurah terang tang2, this is wht am trying to highlight here.

05/02/2018 16:18:54 WIB
ハク @sxnflxwr

@santeira @VulpineNinja Dude. Sorry to interupt this late but I think you need proper explanation. The main character here is a girl. A little girl who just recently exposed the world. She thought by wearing scarf would stop her dad. In the meantime, she knows nothing about mahram or not.

05/02/2018 16:26:32 WIB
🐼 #StaySafe @hzzzbzzz

@santeira @VulpineNinja Are you sure? No one at all? Then why are we keep reading comments on aurat & tudung when rape happened? Don’t take the comic too literally & assume that such mindset only apply to teacher. Look broader, really. Art is not meant to be taken literally and get you thinking instead

05/02/2018 16:33:22 WIB
morasyid @mylife4nerzhul

@VulpineNinja I'm going to be honest, from my atheist exmuslim point of view, while I admire your attempt to embrace more progressive ideas, I find that some of the arguments that you present for your positions are very shallow,

05/02/2018 17:31:33 WIB
Vee @vastigmatism_

@safikahysf @SpongeBobCatz @Syaz_Hebat @muhammadzikree @VulpineNinja @syahirahshrff yass true! apa je method asalkan ada baiknya utk jaga diri kita, kita pempuan cakap psl pempuan la kan, nak bendung nafsu lelaki tu mcm mana cara pun iolls tak tahu, tu bg lelaki la yg fikir, tak semua gitu, jd x baik kan kita pukul rata tulis "laki tak pandai kawal nafsu" 😅

05/02/2018 17:31:58 WIB
morasyid @mylife4nerzhul

@VulpineNinja It's just that it's hard to argue for progressive ideals in the framework of a 1400 religion that has strong established theological canon. It's hard to fight for ideals in a framework where such ideals are not compatible.

05/02/2018 17:35:36 WIB
Mimie Rahman (MINDAKAMI) @mimierhmn

@VulpineNinja I'm impressed to see the amount of mis (or rather negative) interpretation of the mentioned comic & hundreds of your unofficial spokesperson.

05/02/2018 17:35:59 WIB
Izzu desu⭕️( ͡° ͜ʖ ͡°) @honou_izzu

@VulpineNinja makes you wonder dari mana datang the practice where one is not encouraged to find out an answer to a problem and encouraging people to avoid answering a question properly.

05/02/2018 17:36:22 WIB
awesomesauce @vivavoc3

@VulpineNinja that is the way it works around here. you do what you are told to. kalau tanya kenapa, kena label macam-macam. 😢

05/02/2018 17:36:30 WIB
folded wingull @JinJeanJins

@VulpineNinja merely discussing people's sexual harassment experiences after donning the tudung seems to be blasphemy. It's almost like... it's their weapon to silence women's voices 🤔

05/02/2018 17:36:54 WIB
Mimie Rahman (MINDAKAMI) @mimierhmn

@VulpineNinja Not to mention, misgendering too as if only men can draw comic about "controversial" / satire context

05/02/2018 17:42:56 WIB
Mimie Rahman (MINDAKAMI) @mimierhmn

@VulpineNinja That's good to know! My point still valid tho hahaha

05/02/2018 17:48:09 WIB
Load Remaining (35)

Comment

No comments yet. Write yours!